Thursday, February 5, 2009

Banjar...??

Kulaan Menereng Terkureheng...

Ermmm...mesti ramai yang tak faham apa maksud ayat dekat atas :) sesiapa yang berketurunan banjar mesti tersenyum bila melihat' ayat ni...semester ini, kebetulan saya mengambil kursus kaunseling silang budaya...bila belajar tentang budaya ni, teringat pula asal keturunan saya...'Banjar'. Selalunya orang Jawa je yang selalu disebut. Mesti ramai yang tak tahu pasal orang Banjar... :d

Sapa bisa basurah banjar?

Sebenarnya kalau nak disebut tentang bahasa banjar ni, memang ramai yang tak faham... saya ni memang 'pure' banjar... dulu, ' vocab' bahasa banjar ni memang kira tahap ilmu penuh di dada la...sebab saya dilahirkan dan dibesarkan oleh keluarga Banjar. Saya tinggal dengan datuk dan nenek yang memang 'speaking' Bahasa Banjar dekat rumah.'Vocab' bahasa Banjar ni memang mantap kalau nak dibandingkan dengan bahasa Inggeris yang hari-hari belajar dekat sekolah...hehe...


Sekarang rasa sedih sangat sebab, bahasa Banjar ni sudah makin jauh dengan diri saya. Bila datuk dan nenek dah tak ada, saya dah tak pernah dengar lagi bahasa ni dituturkan hari-hari. Rasa sayang sangat kalau salah satu daripada nilai identiti dan budaya ni semakin hilang dek peredaran zaman... Saya pun dah jarang jumpa orang yang berketurunan Banjar dekat sini...tak tahu la kalau ramai yang tak nak mengaku :D


Apapun, saya berharap semoga 'Banjar' ni tak hilang di dunia...sesiapa yang berketurunan Banjar yang nak menambahkan kosa kata, ataupun sesiapa yang berminat nak mempelajarinya, boleh la masuk dekat laman web ni


http://kbb.tabalong.go.id/kamus.htm

ako handak berisur...

renung-renungkan dan SELAMAT BERAMAL..!

0 comments:

Post a Comment